Gestrande Voornemens

4032 2136 bjorneninge

Goede voornemens of new years resolutions zoals ze het hier noemen, wie heeft ze niet? Gezonder eten, meer sporten, eindelijk die ene cursus gaan volgen… zoveel dingen die we graag zouden willen doen maar wat we uiteindelijk niet doen of wat we niet volhouden. Waarom is het zo lastig om dingen anders te doen, dingen te veranderen?

Ik weet niet hoe het met jou zit maar wat ik meestal mis is discipline, sommige mensen schijnen dit van nature meer te hebben dan mij ofzo…want ik ben er echt niet de beste in. Toen we naar Engeland verhuisden had ik me voorgenomen om mezelf nieuwe goede gewoontes aan te leren. Het waren niet alleen voornemens, ik had het als een statement in mijn agenda gezet: Stille tijd, Work-out, enzovoort en dan niet alleen voor een paar weken, nee het staat in mijn agenda, zonder eind datum (ik had dit ergens gelezen een keer, dat dit kan helpen, nou niet bij mij moet ik zeggen) In het begin ging het best goed, maar na dat ik een aantal keer heb laten schieten wordt het toch een lastiger.

Waarom vind ik dit toch zo lastig? Onderzoekers zeggen dat je iets nieuws zeker 6 weken moet volhouden voordat je een nieuw patroon hebt aangeleerd. Dit duurt dus best een tijdje. En ja, wellicht is dit voor de een makkelijk dan de ander, maar het zou toch niet onmogelijk moet zijn? Het zou toch mogelijk moeten kunnen zijn om dingen te veranderen als je dit wil?

Laten we eens een laagje dieper gaan, want waarom willen we graag iets veranderen aan onszelf, ons leven? Waarom willen we gezonder eten, meer tijd hebben voor hobby’s of vrienden. Voor mij is dat, dat ik een leven wil leven dat een verschil maakt. Ik wil dat mijn leven relevant is, dat datgene wat ik achter laat impact heeft, dat ik waarde heb toegevoegd aan levens van mensen. En dat brengt me eigenlijk bij het onderwerp van deze blog: intentioneel leven. Dat klinkt misschien een beetje zwaar of groot. Maar eigenlijk als ik er over nadenk, is dat wat ik graag wil. Ik wil dat ik datgene wat ik doe, intentioneel doe en ik wil investeren in waar het in het leven werkelijk om gaat.

En dat gaat niet om wat ik doe, maar wie ik ben. Ik wil een persoon zijn die voor anderen klaar staat, die een luisterend oor biedt, helpt waarnodig, maar als mijn agenda is daar geen ruimte voor openlaat, hoe graag wil ik dit dan echt? Maar ook, als ik een goede moeder wil zijn, een goede echtgenoot, staat er hier dan ook tijd voor ingepland? Bijvoorbeeld een datenight? En ook niet geheel onbelangrijk, staat er tijd in mijn agenda voor mezelf. Ik weet niet wat voor persoon jij bent, maar ik heb eigenlijk echt tijd voor mezelf nodig. Om mijn gedachten op papier te zetten, te schrijven in mijn journal, te reflecteren en mijn gedachten te ordenen. En deze tijd voor mezelf helpt me om meer in balans te zijn, om die persoon te zijn die ik graag wil zijn.

Een boek wat me geholpen heeft in deze zoektocht is van Bill Hybels, voorganger van een grote kerk in Amerika. Hij schrijft onder andere over het belang van een agenda, over de kracht die het heeft als je iets in je agenda zet en dit gaat doen. Als… hoor ik je denken. Want ja, je kunt ook iets in je agenda zetten en dit niet doen. Klopt, en ik ben zelf een levend voorbeeld van zo’n persoon. Onhaalbare to-do-listen in mijn agenda, onrealistisch en niet helpend. Dus voor mij leek dit wat ’te simpel’. Maar toen ik er iets meer over nadenkt, besefte ik dat het eigenlijk wel zo simpel zou moeten zijn. En in plaats van weer te denken, dat is alleen voor van de hele georganiseerde en gedisciplineerde mensen, vroeg ik mezelf af hoe serieus ik mezelf neem als ik niet doe wat ik eigenlijk wel heel graag wil. Hoeveel recht doe ik dan aan mezelf en aan datgene wat God mij heeft gegeven; talenten, kwaliteiten. Ik kwam tot de conclusie dat ik hier beter in wil worden en dat ik die ‘te simpele’ manier misschien toch wou gaan proberen.

Dus mijn nieuwe voornemen (of doel, klinkt beter vind ik). Was om meer orde en structuur te creëren en grip te krijgen op mijn agenda. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar ik ben begonnen met het stellen van makkelijke/haalbare doelen en deze in mijn agenda te zetten.

Dus waar mijn voornemen altijd was om hard te lopen, ging ik na wat mijn intentie was, waar wil ik dit echt? Ik wil goed voor mijn lichaam en mezelf zorgen. Dus mijn voornemen van hardlopen veranderde in een voornemen om 5 dagen in de week een stuk te lopen, wat ik uiteindelijk nog meer naar beneden afstelde tot 3x per week. Inmiddels is zit ik op 3 ochtenden in de week een korte workout doen van 15 min. En misschien denk je, “lekker bezig, lijkt nog niet echt te werken Inge.” Maar eigenlijk voel ik me er heel goed bij omdat ik met mezelf heb afgesproken dat ik niet ga opgeven. Hoe vaak het me ook niet lukt elke volgend moment dat deze activiteit in mijn agenda staat ga ik het weer opnieuw proberen. Ik ga niet achterom kijken, me schuldig voelen of proberen alles wat ik gemist heb in te halen. Nee, dit is allemaal deel van het proces en is zolang ik niet opgeeft komt er een moment dat ik me een nieuw patroon heb aangeleerd. En wellicht duurt dit wel veel langer dan die 6 weken (kan nu al zeggen dat dit zo is J) Maar dat is prima, dat vind ik oké.

Dus hoe zit het met jou goede voornemens, houd je ze nog steeds goed vol of zijn ze al gestrand? Zo ja, bekijk dan eens de tips hieronder wellicht kunnen ze je helpen om te ontdekken waarom je wilt veranderen & geeft dit je nieuwe input om het opnieuw te proberen. Gaat het goed met je nieuwe voornemen? Well done! Ga zo door & misschien geven deze tips je nog meer motivatie om door te gaan.

Liefs, Inge


Tip 1: Bedenk voor jezelf wat voor soort persoon je graag wilt zijn, schrijf deze eigenschappen op. Schrijf er vervolgens achter op welke moment, plekken dit tot uiting komt. Is dit thuis op je werk, heeft het te maken met hoe je dingen aanpakt, afspraken die je maakt. Schrijf dit achter de eigenschappen, zo krijg je meer inzicht in wanneer je daadwerkelijk aan deze eigenschap kan werken.

Tip 2: Kies één eigenschap en bekijk deze eigenschap en de plek waar dit tot uiting komt nog eens nader. Stel je wilt graag een goede moeder zijn, aanwezig, betrokken. Denk dan eens na over de voorwaarden die er zijn voor jou zijn om die persoon te zijn/worden. Maar ook wat zijn stoorzenders, dingen die je afleiden om dit te doen?

VB: Als ik een goede moeder wil zijn, betrokken, aanwezig. Dan zou dit kunnen betekenen dat ik een aantal momenten op de dag graag onverdeelde aandacht voor mijn kind wil hebben. Voorwaarden om dit te kunnen doen zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat ik geen huishoudelijk taken heb op dat moment, of dat ik een taak die op je lijstje stond heb afgerond. Een stoorzender zou kunnen bijvoorbeeld kunnen zijn; je telefoon. Kies ervoor om deze op stil te zetten of aan de kant te leggen en doe iets met je kind. Ga bouwen iets bouwen met speelgoed, een boek lezen of sluit aan bij wat je kind aan het doen is. Stel vragen en speel mee. Als je het lastig vind omdat je hoofd vol zit met al het andere wat je nog moet doen, kun je bijvoorbeeld een wekker zetten om jezelf te helpen een bepaald aantal minuten vol te houden.

Misschien klinkt dit heel erg geregisseerd, maar je zult merken dat hoe vaker je dit doet hoe makkelijker het na een tijdje gaat en hoe meer natuurlijk ook.

Tip 3: Focus – probeer niet alles tegelijk te doen maar doe het stap voor stap. Kies eerst een ding en probeert deze nieuwe gewoonte aan te leren. Wees hierin ook realistisch, ik wist dat als ik sportiever wou zijn en goed voor mijn lichaam wou zorgen dat ik dan hardlopen niet zou gaan volhouden. Erken dit dan en zoek naar iets dat haalbaar is en breid dit dan langzaam uit. Je hebt er meer aan standaard 1x in de week een stuk te wandelen dan dit fanatiek 5x per week te willen doen en dit niet vol te kunnen houden.

Ik hoop dat deze blog je geïnspireerd, bemoedigd of aangemoedigd heeft en je wellicht te dat zetje in de rug geeft om meer intentioneel te leven. Succes, you can do it!

Neem gerust contact met ons op!
Als je het onderstaande formulier invult reageren we zo snel mogelijk.